poniedziałek, 23 grudnia 2013

CLUEDO



Cluedo
*instrukcja


KTO? Każdy jest podejrzany…
GDZIE?  Luksusowa willa na przedmieściach
Kiedy? Zanim będzie za  późno…
    Gra w "Cluedo" rozpoczyna się na bankiecie kiedy to  jesteśmy świadkami odnalezienia ciała  gospodarza naszego bankietu ! Podejrzanym jest każdy uczestnik przyjęcia. Żeby rozwiązać zagadkę morderstwa trzeba wykazać się sprytem, szukać szczegółów, rozmawiać z gośćmi, być czujnym, narzędzie zbrodni oraz miejsce zbrodni jak i sam morderca są jak dotąd nieznane. To Ty niczym Sherlock Holmes musisz dojść do prawdy i ujawnić winnego.    
    Zależnie od wydania  liczba osób, narzędzi i miejsc jest różna. Poniższa lista przedstawia "Cluedo"  firmy Hasbro :


Osoby
Narzędzia zbrodni
Miejsca
Joanna Gwiazdowicz
nóż
kuchnia
Paweł Zielnicki
świecznik
jadalnia
Jacek Gorczyński
rewolwer
salon
Diana Siwecka
sznur
patio
Wiktor Purpulewski
kij baseballowy
gabinet
Patrycja Kostkiewicz
młotek (siekierka)
spa

trucizna
sypialnia

puchar
hol

ciężarek
kino
















    Gra zawiera :
·         Plansze
·         6 pionków
·         6 kart podejrzanych
·         Karty sugestii
·         Karty intrygi
·         Notatnik detektywa
·         Kopertę prawdy
·         2 kostki
·         9 narzędzi zbrodni
·         instrukcje

Sama plansza:

Plansza przedstawia  rezydencję. Na środku znajdziemy basen do którego podążamy gdy chcemy rzucić oskarżenie. Pomiędzy nimi biegną korytarze podzielone na  mniejsze kwadratowe  pola. Do większości pokoi można wejść przez drzwi lub używając tajemnego przejścia.
 

Rozstawienie gry :
    
Zestaw kart sugestii należy podzielić na trzy stosy: osoby, pomieszczenia i broń. Z każdej grupy ciągnie się losowo po jednej zakrytej karcie i umieszcza w kopercie (u mnie pomarańczowa ).
Pozostałe trzeba potasować i rozdać kolejno pomiędzy graczy. Przez cały czas karty pozostają zakryte, a gracz może obejrzeć tylko te, które otrzymał.
 Następnie wybieramy podejrzanego – postać jaką chcemy grać z 6 dostępnych kart, dobieramy odpowiednie kolorem pionki i stawiamy je w odpowiednio dobranym kolorystycznie kafelku na planszy (każda postać ma swój kolor gdzieś na planszy) . Pionki przedstawiają podejrzane osoby, a zatem uczestnicy zabawy wcielają się w ich role.
*każdy ma przypisaną czynność, którą możesz wykorzystać raz podczas gry gdy już jej użyjesz odwróć kartę.

Rozdajemy notesy, przyda się tu też coś do pisania ^^

W pobliżu kładziemy narzędzia zbrodni oraz karty obrazy postaci jakie nie biorą udziału w grze bo np. jest nas mniej niż 6 osób.

Tasujemy karty intryg i również kładziemy na widoku zakryte.

Karty intryg: dobieramy gdy staniem na polu ze znakiem zapytania lub gdy sprawi tak los i wypadną na kostce możemy też, ale nie musimy, gdy za pomocą karty sugestii przeniesiemy się do innego pokoju.

Są dwa rodzaje :

czasu ( te są mniej lubiane ) – jeżeli będziesz pechowcem i zbierzesz ósmą (pierwsze 7 jest bez znaczenia) Twoja postać ginie! Podwójne morderstwo, podwójny skandal! Wtedy odkładasz ósmą kartę czasu na stos nawet jeżeli by to była to jedyna karta, i każdy gracz jest w niebezpieczeństwie im szybciej rozwiążecie zagadkę tym pewniej ze przeżyjecie to spotkanie.

*Istnieje szansa ze sprawca za pomocą 8 karty wyeliminuje wszystkich graczy i gra zakończy się bez zwycięstwa.

karta opiekun (bardzo fajne) – podczas gry możesz mieć ich dowolną ilość i stosować odpowiednio do jej zalecenia co jest banalnie jasne.

 Zabawę czas zacząć :

Podczas swojej rundy gracz ma dwie możliwości ruchu.
Rzucamy kośćmi sumujemy liczbę oczek i w drogę. Pionki można przemieszczać na sąsiednie pola do przodu, do tyłu bądź na boki. Ruch po przekątnej jest zabroniony. Nie wolno zakończyć ruchu na polu zajętym przez inny pionek choć można je przeskoczyć wliczając do sumy przebytych pól. Przez żadne z pól nie można przejść dwukrotnie w ciągu jednego ruchu. Jeżeli koniec ruchu wypada na polu zajętym przez pionek innego gracza należy się zatrzymać na polu za nim. Można poruszyć się o mniejszą ilość oczek.
 Niektóre pokoje w rezydencji mają tajne przejścia. Są one oznaczone na rogach planszy  (sypialnia z spa i gabinet z kuchnią). Wykorzystanie sekretnego przejścia traktuje się jako rzut kośćmi. Jeżeli gracz na początku rundy znajduje się w pokoju z sekretnym przejściem może je wykorzystać bez rzucania kostką. Przenosi wtedy swój pionek do drugiego pokoju. 
Znak zapytania kończy ruch.
Będąc w pokoju podczas następnego ruchu musisz z niego wyjść : wyjątek przeniesienie twojej postaci do danego pomieszczenia w wyniku sugestii – podejrzenia o popełnienie morderstwa.
Wchodząc do pokoju kończysz ruch.
Następnie po dotarciu i wejściu do pomieszczenia rzucamy sugestię np. myślę ,że to …. Popełnił/ła zbrodnię właśnie tu w  …(pomieszczenie w którym się znajdujemy)  za pomocą ... . i zaznaczamy kartę osoby i kafelek z narzędziem w pomieszczeniu.

*jeżeli to jest osoba biorąca udział w grze automatycznie zostaje tam przeniesiona ale może – nie musi pobrać kartę intrygi by udowodnić swoja niewinność^^ Sytuacja ta stanowi wyjątek w zasadach ruchu i pozwala dwóm pionkom znaleźć się na jednym polu.

Następie gracze zaczynając od siedzącego po lewej udowadniają Ci iż się myślisz za pomocą pokazania karty osoby , miejsca lub narzędzia jeżeli zdarzy się tak iż gracz po lewej ma kila kart które wymieniasz pokazuje tylko jedną wybraną przez siebie , jeżeli gracz nie ma takiej karty obowiązek ten spada na kolejną osobę , jeżeli również niema i nie masz jej u siebie oczywiście ^^ możesz pędzić do basenu i próbować rzucić oskarżenie.
Jeżeli gracz pokazał daną kartę najlepiej zaznaczyć ją sobie w notesie i już wiadomo ze nie jest ona w kopercie  proste prawda? Na tym kończy się Twoja kolej a zaczyna kolejnego gracza.

*oczywiście możesz wskazywać miejsce lub osobę lub pomieszczenie, które masz na ręku by łatwiej wykluczać resztę niewiadomych.

*jeżeli przeciwnik zmierza do jakiegoś miejsca można rzucić oskarżenie tak, aby przemieścić jego pionek i oddalić od celu.

Dokonując oskarżenia musisz być na basenie i jeżeli dyskretnie sprawdzając Twoje przypuszczenia są prawdziwe pokazujesz dumnie kolega jeżeli nie chowasz do koperty i pozostawiasz tę zagadkę dla pozostałych graczy nie bierzesz udziału w dalszej grze.



Mechanika Gry jest banalnie prosta, ale sama gra wciąga niesamowicie - są to takie kalambury z dreszczykiem :-)
Clueo to klasyczna gra detektywistyczna dla całej rodziny (zarówno tych starszych członków rodziny jak i nastolatków). Jest to jedna z moich ulubionych pozycji.  Zasady są bardzo proste. Do gry można wracać często ze względu na jej losowość. Cena gry jest również przystępna - jest to naprawdę niewiele jak za tak dobrą rozrywkę :) POLECAM!

3 komentarze:

  1. Moje Cluedo z 1997 ma inne zasady, nie ma żadnych kart opiekunów i czasu, i ani słowa w instrukcji, że trzeba wychodzić z pokoju po zrobieniu sugestii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam wersje z Irlandii też nie ma kart opiekunów i czasu

      Usuń
  2. A po co są narzędzia zabójstwa wycięta i narysowane na kartoniku?

    OdpowiedzUsuń