poniedziałek, 23 grudnia 2013

KOLEJKA



Kolejka
*instrukcja 



Jest to jedna z wielu dostępnych na rynku gier ekonomicznych, ale pierwsza z takim właśnie mechanizmem, który ma chyba zadanie oprócz sprawienia frajdy, przybliżyć młodszym graczom realia życia codziennego w latach schyłkowego PRL-u a starszym przypomnieć te czasy. I chyba właśnie to czyni ją takim hitem. Już samo jej opakowanie przenosi nas wstecz rynek zalany kolorami a tu skromna imitacja zwykłego papieru i niczym nie wyróżniający się tytuł .





Gra zawiera :


  • ·         dwie tekturowe plansze do gry
  • ·         drewniane pionki w  6 kolorach
  • ·         znacznik gracza rozpoczynającego i przekupki
  • ·         50 kart kolejki w 5 kolorach
  • ·         5 kart listy zakupów
  • ·         60 kart towarów w 5 kolorach
  • ·         15 kart dostawy towaru w 5 kolorach
  • ·         5 kart pomocy graczy w 5 kolorach
  • ·         6 broszur z instrukcją i opracowaniem historycznym w językach: polskim, angielskim,    niemieckim, francuskim, rosyjskim i japońskim
  • ·         5 zestawów naklejek na karty kolejki: angielski, niemiecki, francuski, rosyjski i japoński








 Sama plansza:


Plansza przedstawia  fragment miasteczka z głównym naciskiem na sklepy osiedlowe i bazar. Na środku znajdziemy miejsce na tzw dostawę i na karty którymi będziemy przepychać się w kolejce  są tez wyrysowane kafelki na których do danego sklepu ustawimy naszą 5 osobową  rodzinkę. Jest też osobna plansza na karty towarów.





Rozstawienie gry :


    Jest banalne  - rozkładamy plansze, tasujemy karty dostawy i kładziemy na środku planszy zakryte. Karty towarów dzielimy według kolorów  po jednej karcie z każdego koloru stawiamy w przygotowanych miejscach na bazarze pilnując by kolejność pokrył a się z symbolami na samochodach dostawczych. Pozostałe karty kładziemy na samochodach.
Przekupkę stawiamy na literce B. 
Wybieramy kolory rodziny, czarny to spekulanci oni będą samo-poruszającą się jednostką w grze. Tasujemy karty kolejki rozdajemy po 3 pierwsze karty resztę kładziemy w zasięgu ręki gdyż będziemy je dobierać. Losujemy po 1 liście zakupów  i kładziemy odkryte przed sobą najwyższy numer karty rozpoczyna i do niego trafia znacznik gracza rozpoczynającego.
Gracz rozpoczynający pierwszy układa swoją rodzinę do kolejek na planszy oczywiście nie wszystkich naraz po jednym każdy zgodnie z ruchem wskazówek zegara. 
Gdy kolejki już się uformowały stawiamy na końcu każdej czarnego spekulanta- również do klepu do którego nikt nie stanął jeżeli się tak zdarzyło.






 Zabawę czas zacząć :


Gra  podzielona jest na dni- tury, a każdy dzień na 6 czynności- faz (przekupka pomaga nam w upilnowaniu dni podczas zabawy):


1.Zajmowanie miejsca w kolejce


2. Dostawa towaru


3. przepychanki w kolejce


4. otwarcie sklepu


5. Wymiana na bazarze


6. Faza Kończąca i to ją w pierwszej kolejności opiszę



Faza 6.


Na koniec każdej tury  kierownik odwraca zużyte już karty dostawy towaru i przekłada na pole z koszem na planszy. Karty leżące przy sklepach „remanent” odkładamy na stos zużytych na środku planszy- tam gdzie zagrywamy katy przepychanki. Przekupkę przesuwamy na następne pole bazaru Jeżeli była na ostatnim polu – oznacza to sobotę – opiszę ją na koniec. Dobieramy na rękę karty kolejki aby mieć nie więcej niż 3 na ręku.  Można zabrać do domu pionki z kolejek lub pozostawić. Kolejna osoba dostaje znacznik rozpoczynający i tak następuje :


Faza1.


Kolejno począwszy od gracza ze znacznikiem rozpoczynającym ustawiamy swoje ludziki w kolejkach lub bazarku po jednym na raz, towarów jest pięć rodzajów: meble, odzież, kiosk, spożywcze i RTV-AGD, każdy stawia pionka w najbardziej potrzebnym mu sklepie według listy zakupów. Jednak o tym, co danego dnia trafi do sprzedaży, dowiadujemy się dopiero, gdy wyślemy już rodzinę, by zajęła miejsca w kolejkach. na koniec każdej z nich dostawia się po czarnym pionku spekulanta.


Faza 2.


Teraz Losujemy  trzy karty określające, do których sklepów i w jakiej ilości trafią danego dnia pożądane przez klientów dobra , zgodnie z informacją na karcie odpowiednią ilość towarów ustawiamy w odpowiednich sklepach. Teraz może my się już przekonać ja mało jest towarów i jak długie są kolejki chętnych ;)


Faza 3.


Teraz zagrywamy kary przepychanek trzymane w reku o ile są nam pomocne w dopchaniu się po towar  można też spasować bo np. jesteśmy piersi i liczymy na to ze nikt nam nie zagraża w dotarciu do celu. Po spasowaniu nie można więcej zagrywać a 3 karty odkłądamy na stosik jeszcze nie dobranych.


·      Pamiętajmy ze karty którymi już zagraliśmy pozostają na środku planszy do soboty dopiero wtedy będziemy je rozdzielać i ponownie tasować  i dobierać.


Faza 4.


Wiadomo otwierają się sklepy i pionki pierwsze w kolejce zgarniają towary z półek i zawijają się do domu, może zdarzyć się tak ze w wyniku naszych działań towar zakupi spekulant - towar ten trafia na bazar. Nadwyżki towaru pozostają na następne rozdanie.


Faza 5.


Bazar- gracze którzy ustawili się sprytnie w kolejce na bazarku mogą teraz wymienić się tam dowolną liczbą posiadanych towarów na te dostępne na bazarze i tak:


Towary przy znaczniku przekupki wymieniamy 1:1 a resztę 2:1 czyli za pożądany towar możesz oddać 2 zgarnięte wcześniej a nie potrzebne i odkładasz je na planszy bazar a zabierasz towar którego Ci brakuje.


SOBOTA


Opróżniamy kosz a wszystkie karty dostawy tasujemy  i i kładziemy z powrotem na polu dostawy towaru.


Sortujemy według kolorów karty kolejki ze środka planszy i rozdajemy graczom a oni umieszczają je pod karty które jeszcze posiadają. Ustawiamy przekupkę ponownie na B.


Dobieramy 3 karty na rękę i zaczynamy zabawę od nowa :)


 Gra kończy się, gdy któryś z graczy zakupi (w sklepie lub na bazarze) wszystkie potrzebne mu towary. W przypadku gdyby równocześnie dokonało tego dwóch lub więcej graczy, zwycięzcą jest ten z nich, który posiada więcej nadmiarowych towarów. 
Jeśli w sklepach i samochodach dostawczych skończą się towary, gra również dobiega końca, a wygrywa wówczas ten z uczestników, któremu brakowało najmniej produktów do skompletowania swojej listy. 
W sumie rozgrywka zajmuje nieco ponad godzinę, a przygotowanie do gry i składanie zestawu po niej nie wydłuża tego czasu o więcej niż kilka chwil .





„"Kolejka" to pierwsza z gier IPN, która doczekała się recenzji naukowej. Sporządzając ją dr Małgorzata Mazurek z IPN, wyspecjalizowana w historii gospodarki w PRL, analizowała nie tylko historyczną poprawność gry, ale również to, w jaki sposób oddaje kolejkowe emocje.”


"Mechanika gry jest banalnie prosta, może zagrać w nią nawet 8-latek. Autorzy "Kolejki" przestrzegają jednak, że ze względu na towarzyszące grze emocje, jest ona adresowana raczej do starszych dzieci, od 12 lat. Grać może od 2 do 5 osób. Każdy gracz wysyła członków rodziny po zakupy z zawierającą 10 pozycji listą. Trzeba kupić głównie produkty spożywcze i artykuły codziennego użytku, ale także np. przewodnik po Bułgarii, meblościankę, politurowany stolik, sprzęt agd itp. Wygrywa ten, kto pierwszy kupi wszystkie towary z listy!!


Przyznam, że gra wciągała nas na tyle ze sporządzamy nawet własne listy zakupów lub gramy posiadając po dwie listy zakupów. Serdecznie polecam. 

P.S Istnieją różne wydania tej gry. Niektóre z nich zawierają płyty CD. Moja gra jest bez płyt ma jednak bardzo przydatną plastikową wkładkę do układania kart - dzięki niej wszystko ma swoje miejsce i łatwo utrzymać porządek w czasie gry co jest jak dla mnie bardzo dużym plusem tego wydania!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz