Kolejka
*instrukcja
*instrukcja
Jest to jedna z wielu dostępnych na rynku gier ekonomicznych, ale pierwsza z takim właśnie mechanizmem, który ma chyba zadanie oprócz sprawienia frajdy, przybliżyć młodszym graczom realia życia codziennego w latach schyłkowego PRL-u a starszym przypomnieć te czasy. I chyba właśnie to czyni ją takim hitem. Już samo jej opakowanie przenosi nas wstecz rynek zalany kolorami a tu skromna imitacja zwykłego papieru i niczym nie wyróżniający się tytuł .
Gra zawiera :
- · dwie tekturowe plansze do gry
- · drewniane pionki w 6 kolorach
- · znacznik gracza rozpoczynającego i przekupki
- · 50 kart kolejki w 5 kolorach
- · 5 kart listy zakupów
- · 60 kart towarów w 5 kolorach
- · 15 kart dostawy towaru w 5 kolorach
- · 5 kart pomocy graczy w 5 kolorach
- · 6 broszur z instrukcją i opracowaniem historycznym w językach: polskim, angielskim, niemieckim, francuskim, rosyjskim i japońskim
- · 5 zestawów naklejek na karty kolejki: angielski, niemiecki, francuski, rosyjski i japoński
Sama plansza:
Plansza przedstawia fragment miasteczka z głównym naciskiem na
sklepy osiedlowe i bazar. Na środku znajdziemy miejsce na tzw dostawę i na
karty którymi będziemy przepychać się w kolejce są tez wyrysowane kafelki na których do danego sklepu ustawimy naszą 5 osobową rodzinkę. Jest też osobna plansza na karty towarów.
Rozstawienie gry :
Jest banalne - rozkładamy plansze, tasujemy karty dostawy
i kładziemy na środku planszy zakryte. Karty towarów dzielimy według
kolorów po jednej karcie z każdego
koloru stawiamy w przygotowanych miejscach na bazarze pilnując by kolejność
pokrył a się z symbolami na samochodach dostawczych. Pozostałe karty kładziemy
na samochodach.
Przekupkę stawiamy na literce B.
Wybieramy kolory rodziny, czarny to spekulanci oni będą samo-poruszającą się jednostką w grze. Tasujemy karty kolejki rozdajemy po 3 pierwsze karty resztę kładziemy w zasięgu ręki gdyż będziemy je dobierać. Losujemy po 1 liście zakupów i kładziemy odkryte przed sobą najwyższy numer karty rozpoczyna i do niego trafia znacznik gracza rozpoczynającego.
Gracz rozpoczynający pierwszy układa swoją rodzinę do kolejek na planszy oczywiście nie wszystkich naraz po jednym każdy zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Gdy kolejki już się uformowały stawiamy na końcu każdej czarnego spekulanta- również do klepu do którego nikt nie stanął jeżeli się tak zdarzyło.
Przekupkę stawiamy na literce B.
Wybieramy kolory rodziny, czarny to spekulanci oni będą samo-poruszającą się jednostką w grze. Tasujemy karty kolejki rozdajemy po 3 pierwsze karty resztę kładziemy w zasięgu ręki gdyż będziemy je dobierać. Losujemy po 1 liście zakupów i kładziemy odkryte przed sobą najwyższy numer karty rozpoczyna i do niego trafia znacznik gracza rozpoczynającego.
Gracz rozpoczynający pierwszy układa swoją rodzinę do kolejek na planszy oczywiście nie wszystkich naraz po jednym każdy zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Gdy kolejki już się uformowały stawiamy na końcu każdej czarnego spekulanta- również do klepu do którego nikt nie stanął jeżeli się tak zdarzyło.
Zabawę czas
zacząć :
Gra podzielona
jest na dni- tury, a każdy dzień na 6 czynności- faz (przekupka pomaga nam w
upilnowaniu dni podczas zabawy):
1.Zajmowanie miejsca w kolejce
2. Dostawa towaru
3. przepychanki w kolejce
4. otwarcie sklepu
5. Wymiana na bazarze
6. Faza Kończąca i to ją w pierwszej kolejności opiszę
Faza 6.
Na koniec każdej tury
kierownik odwraca zużyte już karty dostawy towaru i przekłada na pole z
koszem na planszy. Karty leżące przy sklepach „remanent” odkładamy na stos
zużytych na środku planszy- tam gdzie zagrywamy katy przepychanki. Przekupkę przesuwamy na następne pole bazaru Jeżeli była na ostatnim polu – oznacza to
sobotę – opiszę ją na koniec. Dobieramy na rękę karty kolejki aby mieć nie
więcej niż 3 na ręku. Można zabrać do
domu pionki z kolejek lub pozostawić. Kolejna osoba dostaje znacznik
rozpoczynający i tak następuje :
Faza1.
Kolejno począwszy od gracza ze znacznikiem
rozpoczynającym ustawiamy swoje ludziki w kolejkach lub bazarku po jednym na
raz, towarów jest pięć rodzajów: meble, odzież, kiosk, spożywcze i RTV-AGD,
każdy stawia pionka w najbardziej potrzebnym mu sklepie według listy zakupów.
Jednak o tym, co danego dnia trafi do sprzedaży, dowiadujemy się dopiero,
gdy wyślemy już rodzinę, by zajęła miejsca w kolejkach. na koniec każdej z nich
dostawia się po czarnym pionku spekulanta.
Faza 2.
Teraz
Losujemy trzy karty określające, do
których sklepów i w jakiej ilości trafią danego dnia pożądane przez klientów
dobra , zgodnie z informacją na karcie odpowiednią ilość towarów ustawiamy w
odpowiednich sklepach. Teraz może my się już przekonać ja mało jest towarów i
jak długie są kolejki chętnych ;)
Faza 3.
Teraz
zagrywamy kary przepychanek trzymane w reku o ile są nam pomocne w dopchaniu się
po towar można też spasować bo np. jesteśmy
piersi i liczymy na to ze nikt nam nie zagraża w dotarciu do celu. Po
spasowaniu nie można więcej zagrywać a 3 karty odkłądamy na stosik jeszcze nie
dobranych.
· Pamiętajmy
ze karty którymi już zagraliśmy pozostają na środku planszy do soboty dopiero
wtedy będziemy je rozdzielać i ponownie tasować
i dobierać.
Faza 4.
Wiadomo
otwierają się sklepy i pionki pierwsze w kolejce zgarniają towary z półek i
zawijają się do domu, może zdarzyć się tak ze w wyniku naszych działań towar zakupi spekulant - towar
ten trafia na bazar. Nadwyżki towaru pozostają na następne rozdanie.
Faza 5.
Bazar-
gracze którzy ustawili się sprytnie w kolejce na bazarku mogą teraz wymienić
się tam dowolną liczbą posiadanych towarów na te dostępne na bazarze i tak:
Towary przy
znaczniku przekupki wymieniamy 1:1 a resztę 2:1 czyli za pożądany towar możesz
oddać 2 zgarnięte wcześniej a nie potrzebne i odkładasz je na planszy bazar a
zabierasz towar którego Ci brakuje.
SOBOTA
Opróżniamy
kosz a wszystkie karty dostawy tasujemy
i i kładziemy z powrotem na polu dostawy towaru.
Sortujemy
według kolorów karty kolejki ze środka planszy i rozdajemy graczom a oni
umieszczają je pod karty które jeszcze posiadają. Ustawiamy przekupkę ponownie
na B.
Dobieramy 3
karty na rękę i zaczynamy zabawę od nowa :)
Gra kończy się, gdy któryś z graczy zakupi (w
sklepie lub na bazarze) wszystkie potrzebne mu towary. W przypadku gdyby
równocześnie dokonało tego dwóch lub więcej graczy, zwycięzcą jest ten z nich,
który posiada więcej nadmiarowych towarów.
Jeśli w sklepach i samochodach dostawczych skończą się towary, gra również dobiega końca, a wygrywa wówczas ten z uczestników, któremu brakowało najmniej produktów do skompletowania swojej listy.
W sumie rozgrywka zajmuje nieco ponad godzinę, a przygotowanie do gry i składanie zestawu po niej nie wydłuża tego czasu o więcej niż kilka chwil .
Jeśli w sklepach i samochodach dostawczych skończą się towary, gra również dobiega końca, a wygrywa wówczas ten z uczestników, któremu brakowało najmniej produktów do skompletowania swojej listy.
W sumie rozgrywka zajmuje nieco ponad godzinę, a przygotowanie do gry i składanie zestawu po niej nie wydłuża tego czasu o więcej niż kilka chwil .
„"Kolejka"
to pierwsza z gier IPN, która doczekała się recenzji naukowej. Sporządzając ją
dr Małgorzata Mazurek z IPN, wyspecjalizowana w historii gospodarki w PRL,
analizowała nie tylko historyczną poprawność gry, ale również to, w jaki sposób
oddaje kolejkowe emocje.”
"Mechanika
gry jest banalnie prosta, może zagrać w nią nawet 8-latek. Autorzy
"Kolejki" przestrzegają jednak, że ze względu na towarzyszące grze
emocje, jest ona adresowana raczej do starszych dzieci, od 12 lat. Grać może od
2 do 5 osób. Każdy gracz wysyła członków rodziny po zakupy z zawierającą 10
pozycji listą. Trzeba kupić głównie produkty spożywcze i artykuły codziennego
użytku, ale także np. przewodnik po Bułgarii, meblościankę, politurowany
stolik, sprzęt agd itp. Wygrywa ten, kto pierwszy kupi wszystkie towary z
listy!!
Przyznam,
że gra wciągała nas na tyle ze sporządzamy nawet własne listy zakupów lub
gramy posiadając po dwie listy zakupów. Serdecznie polecam.
P.S Istnieją różne wydania tej gry. Niektóre z nich zawierają płyty CD. Moja gra jest bez płyt ma jednak bardzo przydatną plastikową wkładkę do układania kart - dzięki niej wszystko ma swoje miejsce i łatwo utrzymać porządek w czasie gry co jest jak dla mnie bardzo dużym plusem tego wydania!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz